“The defining characteristic of the command style is precision performance – reproducing predicted
response or performance on cue. In the anatomy of the command style the role of the teacher is to make
all the decisions, and the role of the learner is to follow these decisions on cue. When this behavior
achieved, the following objectives are reached in subject matter and in behavior.”
Penaksiran ciri bagi cara sesuatu arahan adalah berdasarkan pencapaian keputusan
tersebut.
Sebagai contoh dalam dunia perguruan, apabila seseorang guru memberi arahan, pelajar
dapat menuruti. Apabila ia berjaya dilaksanakan, maka tujuan untuk penaksiran ciri
tersebut tercapai.
OBJEKTIF
1.Guru mengawal keseluruhan kelas.
2.Guru membuat semua keputusan dalam P & P
3.Guru memberi arahan satu persatu.
4. Guru melakukan demonstrasi5. Guru memberi komen / ulasan tentang prestasi pelajar.
6. Pelajar perlu beri perhatian kepada arahan guru.
7. Pelajar melakukan perlakuan guru.
IMPLIKASI
1.Sesuai untuk aktiviti aras tinggi dan mengutamakan keselamatan.
2.Sesuai untuk masa P & P yang terhad
3.Sesuai untuk pembelajaran peringkat awal.
4.Tanggungjawab berpusat kepada guru.
5.Masa latihan pelajar adalah terhad.
CONTOH
Pembelajaran pergerakan asas aktiviti roda kereta dan hambur tangan. Aktiviti inI
merupakan satu aktiviti aras tinggi yang memerlukan arahan daripada guru secara terus
menerus.
Aktiviti lompat tinggi juga merupakan satu aktiviti aras tinggi yang memerlukan arahan
dan perhatian lebih daripada guru.
Dalam gaya ini, guru mengawal APA yang akan dipelajari, BAGAIMANA ia dilakukan serta MULA dan AKHIR sesuatu aktiviti itu dijalankan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan